شکرک خرما چیست؟ | شرکت پویش صنعت
75829
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-75829,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

شکرک خرما چیست؟

شکرک خرما چیست؟

شکرک خرما چیست؟

شکرک خرما چیست؟

شکرک خرما، گلوکز و فروکتوز کربوهیدرات‌های ساده هستند. زمانی که این مواد در شرایط محیطی خاصی قرار می‌گیرند، شروع به کریستالی شدن (تبلور) می‌کنند. از آنجایی که کربوهیدرات‌های ساده اجزای اصلی تشکیل دهنده خرما هستند، زمانی که خرما در شرایط محیطی خاصی قرار می‌گیرد دچار تغییرات فیزیکی می‌شود. مواد حاصل شده از این فرآیند با عنوان شکرک شناخته می‌شود. شکرک ظاهری شبیه به شکر دارد و معمولا روی سطح خرما به وجود می‌آید.

بسیاری بر این باورند که شکرک به معنای فساد خرماست. اما این باور کاملا اشتباه است.

اگر شما شکرک موجود روی خرما را در معرض گرما قرار دهید یا آن را داخل آب گرم بریزید، متوجه خواهید شد که شکرک تغییر شکل داده و به صورت شیره خرما در می‌آید.

علت شکرک زدن چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، قرار گیری خرما در شرایط نگهداری نامطلوب باعث به وجود آمدن شکرک می‌شود. اگر خرما در فریزر یا یخچال با درجه پایین‌تر از صفر قرار گیرد، خرما شروع به شکرک زدن می‌کند. همچنین اگر خرما برای مدت طولانی خارج از یخچال بماند، این اتفاق می‌تواند تکرار شود.

چه خرماهایی شکرک می‌زنند؟

شکرک بیشتر در محصولاتی به وجود می‌آید که شیره غلیظ‌تری دارند. یعنی اینکه هرچه خرما شهد و شیره بیشتری را روی خود و داخل ظرف بسته بندی داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که شکرک بزند.

برای مثال خرمای مضافتی بم که به خرمای سنگین معروف است، بسیار گوشتی است و حاوی مقدار زیادی شیره است. این محصول نسبت به سایر خرماها که شیره کمتری دارند مانند خرمای خشک پیارم، استعداد بیشتری برای شکرک زدن دارد.

چگونه از به وجود آمدن شکرک جلوگیری کنیم؟

تنها راه و بهترین راه تازه نگه داشتن خرما، نگهداری آن در یخچال با درجه بین ۰ تا ۵ است. البته در نظر داشته باشید هر خرمایی پس از گذشت مدت زمان معینی ممکن است شکرک بزند و مهم نیست که شما چه اندازه از آن مراقبت کنید.

برخی از خرماها در کمتر از ۱ ماه شکرک می‌زنند، اما برخی دیگر تا یکسال هم دوام دارند.

آیا شکرک به معنای فاسد شدن آن است؟

پاسخ این سوال خیر است. زمانی که شکرک به وجود می‌آید، تنها کیفیت خرما کاهش پیدا می‌کند. در واقع مصرف خرمای شکرک زده هیچ زیانی برای بدن ندارد، اما بیشتر افراد راضی به استفاده از خرما به همراه شکرک آن نیستند. که این موضوع نشان دهنده پایین بودن کیفیت خرمای شکرک زده است.

چگونه شکرک را از بین ببریم؟

بهترین راه از بین بردن شکرک ، گرما دادن به خرماست. این کار را می‌توان به شکل‌های مختلفی انجام داد. برای مثال می‌توانید خرما را درون یک ظرف بگذارید و سپس آن را درون یک ظرف دیگر قرار دهید. درون ظرف بیرونی مقداری آب بریزید و در قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. اجازه دهید شکرک ، به آرامی با بخار آب حل شود. در نظر داشته باشید، به هیچ عنوان نباید آب ظرف دوم با خرما ترکیب شود.

شما میتوانید برای سفارش دستگاهای پرس خرما دو جک ، روغن زن خرما ، خط سرچین و پرس اتوماتیک خطی ، ماشین شیره پاش خرما و … با ما تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم دیدگاه در این زمان بسته شده است.

×

مکالمه را شروع کنید

سلام! شما میتوانید سوالات خود را از ما در واتساپ بپرسید.

×